Seen at Modebelofte Philips Stadion – Express your 0110100101100100

Tijdens de modebelofte in het Philips stadion hebben we verschillende inspirerende ontwerpen gezien. De zoektocht naar zelfontwikkeling is een van de centrale thema’s dit jaar. We hebben hierdoor veel ontwerpen gezien die aansluiten bij de trend ‘Inside Out’, een trend waarbij het uiten van identiteit centraal staat. Twee ontwerpers hebben een collectie gemaakt waarbij het specifiek ging over het uiten van online identiteit.

Nikki Duijst onderzocht met haar afstudeercollectie ‘as we seek our face’ haar persoonlijke angst om in het middelpunt van de belangstelling te staan en de druk vanuit sociale media om jezelf als uitzonderlijk karakter neer te zetten. “Met de social media van tegenwoordig worden we automatisch gedwongen om ons van onze beste kant te laten zien en ons te onderscheiden van anderen.”
Met deze gedachte heeft ze kledingstukken gemaakt die gaan over anonimiteit; jezelf verhullen of juist onthullen. Haar collectie bevat inspiratie vanuit unieke barcodes. Ook heeft ze hierin collages van haar eigen selfies verwerkt. Zo onderzoekt Nikki Duijst op haar eigen manier hoe wij onze ware identiteit kunnen uitdragen, op de manier waarop wij dit willen.

IMG_7548IMG_7474

Ontwerp Nikki Duijst                              Ontwerp Bram Vervoort

Bram Vervoort is met zijn afstudeercollectie ‘01101000011000110110101101110010’ dieper ingegaan op de manier waarop wij communiceren. We delen tegenwoordig veel persoonlijke informatie op social media maar doen dit op een onpersoonlijke manier. Dit is te vergelijken met de codes waarmee grafisch ontwerpers graag communiceren; deze zijn universeel leesbaar. Volgens Bram Vervoort creëren we zo een schijnwerkelijkheid, waarbij we meer informatie uitwisselen dan ècht met elkaar communiceren. Hij heeft dit idee vorm gegeven door zijn eigen persoonlijke codes en wachtwoorden te verwerken in cryptische prints.

Na dit te zien ontstaan er bij ons een aantal vragen; In hoeverre wordt ons vanuit de maatschappij opgelegd om ons te onderscheiden en in hoeverre willen wij dit zelf? Wat laten wij van onszelf zien en hoe zijn wij echt?

Beide ontwerpers hebben kritisch gekeken naar de contrasten tussen onze online en offline identiteit. Deze kritiek past goed bij de trend inside out; We willen onze ware identiteit laten zien en niet zomaar doen wat de maatschappij ons oplegt. Deze ontwerpen maken ons bewust van de manier waarop we onze identiteit uiten.
Achter beide ontwerpen lijkt de behoefte te schuilen om onze ware identiteit tonen en niet zomaar doen wat de maatschappij van ons verwacht. Het belangrijkste bij beide ontwerpen is dat wij willen laten zien wie wij echt zijn. Laat je eigen 0110100101100100 zien.

Voor meer informatie kunt u kijken naar:
Nikki Duijst
Bram Vervoort 

Door: Lynn de Munnik

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s